onsdag 4. februar 2009

En etterlysning



For ca.90 år siden rodde min bestefar ut i sørvest storm for å hente jordmor.
Kjøpmannens kone skulle føde,og ingen andre ville ro ut i et slikt uvær.
Bestefar hentet jordmor,og ba henne legge seg i baugen på båten hvor han kastet flere tepper over henne for at hun skulle holde seg varm og tørr.
Bestefar fikk henne trykt på land og en velskapt liten baby ble født:-)
Kjøpmannen var så glad for at bestefar hadde hentet jordmora at han gav ham
et nydelig servise,betående av et oppleggsfat og seks små asjetter.
Dette serviset har min far arvet.Men desværre er en asjett knust.
Det har ikke den store verdien,bare ca.800kr.samlet.
Men affeksjonverdien er jo stor:-)
Hadde vært så gøy å overraske pappa med å gi ham den 6.asjetten.
Er det noen der ute som har en slik å avse,eller om du kjenner noen,så betaler jeg gladelig en liten slant for den.

5 kommentarer:

Anlen sa...

Så morsomt å ha ei slik historie bak fata! Håper du får tak i det siste fatet!!

Anonym sa...

Skummel historie med flott slutt.Veldig flotte fat.
Ønsker deg en super bursdag og helg:)

Anonym sa...

Gratulerer så masse med dagen i dag Elin.

Fruen på Skogmo sa...

Hurra for deg som fyller ditt år, ja deg vil jeg gratulere! Håper at du har hatt en flott dag, og at alle dine drømmer har gått i oppfyllelse ;o)

Syns historien din var kjempesøt, og hadde jeg hatt slike fat, skulle du jammen FÅTT et slikt et av meg i brusdagsgave!

Ønsker deg og din familie ei flott helg!

Ps! Skal holde øynene åpne og gi deg beskjed hvis jeg oppdager noen som har disse til salgs ;o)

Anonym sa...

Spennende historie rundt det fatet, håper du får tak et et nytt. :o)